Thursday, August 22, 2024

Gjuha dhe raca: Theokriti dhe identiteti koine i Egjiptit Ptolemaik

 

 


Gjuha dhe raca: Theokriti dhe identiteti koine i Egjiptit Ptolemaik

George Hinge

2009

 

Aleksandri: Një perzierje e shkrirjes kulturore dhe fetare

 

Pa dyshim, fjala "racë" është mjaft e pakëndshme. Meqenëse unë megjithatë kam zgjedhur

për ta përfshirë atënë titullin e këtij artikulli, dyshoj se duhet të sqaroj motivet e mia dhe të miat

pozicionsë pari. Ajo është radikale të pretendosh se çdo aplikim i konceptit të racës duhet

të jetë, në të njëjtën kohë, racist. Megjithatë, edhe nëse nuk do ta mohoj atë njeri difers në fizike

pamja, ndarja në denëite races presupozon se diferenca aksidentale

në fenotip ka edhe implikime sociale.prandaj, çdo përdorim i tai fjalë jashtë

antropologjia fizike duhet të konsiderohet e dyshimtë dhe e rrezikshme. Në gjermanisht dhe

në gjuhën daneze, fjalët përkatëse "Rasse" dhe "race" në fakt përdoren vetëm për fizik.

diferencat kalori. Në anglisht, nga ana tjetër, fjala mbulon të paktën tre të ndryshme

kuptimet. Krahas përcaktimit kontinental, ai përdoret gjithashtu si sinonim i "spe-

kur flitet për, le të themi, “raca njerëzore” apo edhe “raca jashtëtokësore”,

mendja ime një zgjatim i rrezikshëm i fjalës. Për më tepër, ai cakton një njësi kulturore

duke ndarë një histori, gjuhë, kulturë dhe origjinë të përbashkët. Dikush mund të flitet për “të

raca greke” për shembull. Edhe pse e konsideroj zgjatjen e fundit të përmendur të

fjalë jo më pak e rrezikshme se e para,është përkatësia etnike dhe jo raca fizike tek e cila

titulli i artikullit tim aludon.ai ballafaqimi i tai dy fjalë "gjuhë" dhe "racë"

ishte thjesht tepër tërheqës për t'i rezistuar.

Nuk duhet thënë se teoria që kombinon racat kulturore dhe fizike e ka përjetuar

një pengesë e merituar pas ekseseve monstruoze të Holokaustit. Sepse

ndërtimi grotesk dhe si të thuash gotik i racës ariane bazohej pjesërisht në

argumentet gjuhësore, gjuhësia historike si e tillë është konsideruar e dyshimtë nga

studiues të pasluftës, edhe pse vështirë se do të pretendonte ndonjëherë ndonjë indo-evropianist serioz

ekzistenca e gjeneve indo-evropiane (dhe vetëm pak prej tyre në fakt u pajtuan me

Hipoteza ariane para luftës).

1

Ironikisht mjaft, margjinalizimi af klasik

1Për një diskutim shterues të provave në lidhje me fenotipin e indo-evropianëve të hershëm

dhe shenjat e sajakull për rindërtimnë parahistorinë e indo-evropiane shih Ditën 2001.

gjuhësia historike, në të njëjtën kohë, ka hapur rrugën për një qasje të re gjenetike

ndaj shpërndarjes së gjuhës dhe kulturës.

2

e tij eshte,megjithatë, një histori tjetër. Kështu

Ky artikull nuk pretendon se gjuha lidhet në asnjë mënyrë me racën fizike.

Sidoqoftë, do të argumentohet se gjuha luajti një rol të madh në konceptin e lashtë të

përkatësia etnike; dhe dallimet dhe ngjashmëritë gjuhësore, në një farë mase, u formuan nga

ndarjet dhe grupimet etnike.

2. Identiteti gjuhësor në Greqinë klasike

Një pasazh i famshëm i HerodotitHistoritëpërmbledh përkatësinë etnike greke me sa vijon

fjalë të vëna në gojën e athinasit për një delegacion lakonas si argument

të aleancës së tyre në luftën kundër Persianëve (8.144.2):

këtu janë shumë arsye why ne nuk duhet ta bëjmë këtë, edhe nëse do të donim: Së pari

dhe mbi të gjitha, ata kanë djegur dhe shkatërruar statujat dhe tempujt tanë

perëndive dhe ne jemi të detyruar t'i hakmerremi sa më shumë që të jetë e mundur në vend që të përfundojmë

një traktat me shkelësit. Për më tepër, ekziston helenizmi, i cili konsiston në

i njëjti gjak dhe e njëjta gjuhë, faltoret e përbashkëta të perëndive dhe kultit

dhe të njëjtën mënyrë jetese, të cilën athinasit nuk duhet ta tradhtojnë.

Πολλά τε γρ κα μεγάλα στ τ διακωλύοντα τατα μ ποιέειν, μηδ ν

θέλωμεν, πρτα μν κα μέγιστα τν θεν τ γάλματα κα τ οκήματα

μπεπρησμένα τε κα συγκεχωσμένα, τοσι μέας ναγκαίως χει τιμωρέειν

ς τ μέγιστα μλλον περ μολογέειν τοσι τατα ργασαμένοισι· ατις δ

τ λληνικόν ἐὸν μαιμόν τε κα μόγλωσσον κα θεν δρύματά τε κοιν κα

θυσίαι θεά τε μότροπαν προδότας γενέσθαι θηναίους οκ ν ε χοι.

Prandaj, përkatësia etnike mund të jetë deinednë kuptimin e katër komponentëve: origjinës, gjuhës,

kulti dhe kultura. ai i fundit t3 nga këta komponentë janë në fakt kriteret kryesore për

përkatësia etnike në pjesët etnografike të HerodotitHistoritë. hus, në tai skith

logos, fise të ndryshme janë shkëputurnga Skitët në bazë të gjuhës së tyre,

kulti dhe kultura (krh. 4.23.2, 4.106, 4.108.2, 4.109, 4.117), dhe është e qartë se skith

gjuha ishte për Herodotin një parakusht i rëndësishëm i etnisë skite.

3

Në të parën

libër, Herodoti ofron një ekskursus të shkurtër mbi origjinën of fiset greke (1.56-8). ne

thuhet se fisi helen (τ λληνικν θνος) fillimisht jetonte në Qendrore dhe Greqia Veriore, por më vonë pushtoi Peloponezin dhe deri atëherë quhej Dorik.ai

fisi athinas (τ ττικν θνος), nga ana tjetër, ishte autoktone dhe origjine

fare pellazgjike. Herodoti konkludon se, që nga pellazgët bashkëkohorë, dmth ata

jetojnë në Egjeun verior, flasin një gjuhë jo greke (βάρβαρον γλσσαν), të

Athinasit fillimisht ishin barbarë, por pasi kaluan te grekët (μα τ

μεταβολ τ ς λληνας), ata mësuan edhe gjuhën greke.aihistorik i

ky rindërtim është i dyshimtë.

4

Ajo që ka rëndësi këtu është linja e argumentimit. Ajo

mbështet edhe një herë se gjuha është thelbësore për konceptin e Herodotit për etninë.

fakti i tij mund të duket i pakontestueshëm, dhe kjoka qenë kështu për disa shekuj. Megjithatë,

Jonathan Hall, i cili ka shkruar dy shenjalibra të paqartë

5

për ndërtimin e greqishtes

përkatësia etnike, pretendon se gjuha ka luajtur vetëm një rol të vogël. Në vend të kësaj grekët formuluan

përkatësisë së tyre etnike për sa i përketctmarrëdhënie gjenetike të paligjshme, gjenealogji mitike. Signinë mënyrë të çuditshme

mjaftueshëm, Hall e konsideron Herodotin një përjashtim të mundshëm nga ky rregull, por ai megjithatë

nënvizon edhe këtu rolin e gjuhës.husai thote:

6

… është e qartë se “gjuha helene” (Hellas glossa) nuk bazohet në asnjë em-

vëzhgime të rrjedhura pirike që i referohen izoglozave që ndajnë një mori

të dialekteve lokale greke nga gjuhët jogreke. Është më tepër një abstrakt

reiicatjon që supozon ekzistencën paraprake të një “bashkësie të imagjinuar” deined

sipas kritereve të tjera.

Meqenëse asnjë gjuhë nuk mund të ndahet nga gjuhët e lidhura ngushtë 100% në mënyrë empirike,

duhet thënë se Hall i bën një kërkesë të padrejtë Herodotit dhe grekëve. Ende,

edhe nëse është e pamundur të vihet një vijë e qartë midis gjuhës dhe dialektit,

nuk mund të ketë dyshim se Greqia klasike përfshinte një bashkësi gjuhësore e cila

përfshinte një sërë dialektesh të kuptueshme reciprokisht. këtu mundka ekzistuar raste kufitare.

dialekti maqedonas është ndoshta një shembull i mirë i tkapelë dhe një shembull i thirrur nga

Salla. Si studiuesit e lashtë, ashtu edhe ata modernë nuk pajtohen për sa i përket a-së etnikeiliation e

maqedonasit. ai lindih të Republikës Sllave të Maqedonisë në vitet 1990 ka bërë

Helenizmi i maqedonasve të lashtë është një çështje me prioritet të lartë politik dhe shkencor.

kështu, shumë studiues tani përfundojnë thata maqedonasit e lashtë ishin në fakt një lloj

të Dorianëve.

7

Megjithatë, glosat e leksikografëve të lashtë të japin përshtypjen e një

gjuhë që ishte e lidhur ngushtë me greqishten, por e ndryshme në disaaspektet themelore, dhe dialekti maqedonas duket se ka qenë i pakuptueshëm për grekët (krh. Curt.

6.11.4). Për mendimin tim paqartësia gjuhësore e dialektit maqedonas nuk është vetëm

paralele, por edhe në korrelacion me paqartësinë etnike të popullit maqedonas. Në çdo

norma, grekët klasikë ndoshta kishin një qasje intuitive ndaj ndarjes së dialekteve.

hej mund jokanë ditur saktësisht se ku duhet vënë inger, por ata ishin të sigurtvetëm në gjendje

për të treguar origjinën e një bashkë-greku vetëm nga theksi i tij.

Edhe nëse koncepti i izoglosave (veçoritë karakteristike që ndajnë dialektet e një gjuhe)

është një çështje komplekse, për të cilën të lashtët nuk ishin krejtësisht të vetëdijshëm – siç janë më modernët

njerëzit –, ata luajtën një rol në realitetin gjuhësor dhe shoqëror të botës greke.

Izoglozat mund të përshkruhen si fosile të diametrave etnike të mëparshme dhe të tanishmereferenca. If

gjuhëtarët modernë zbulojnë një tufë izoglosash midis dy zonave, është një shenjë e qartë se

dy zona ndryshojnë, ose dikur ndryshonin, në identitetet e tyre etnike. Në të kundërt, if izoglozave

mjegullohen nëpërmjet zhvillimeve të reja të përbashkëta, tregon se zonat në fjalë

kanë filluar të ndërtojnë identitete konvergjente. Në atdhe kishte rëndësi se çfarë lloji

i greqishtes ishe – spartan, argjiv, athinas etj. Megjithatë, valët e mëdha të

kolonizimi në shekujt e tetë dhe të shtatë pes kontribuoi në ndërtimin e

një identitet grek në kundërshtim me vendasit jo-grekë në Qipro, Egjipt, Libi, Siçili,

Italia ose Scythia.ai ottrashëgimia e atyre "barbarëve" dhe pakuptueshmëria e plotë

gjuhët e tyre, të cilat shpesh krahasoheshin me cicërimat e zogjve

ekzistenca e një speciic helenidentiteti i qartë. Për shembull, Sofokliu bën kontrast

Greqia me njerëzit pa gjuhë (Trach. 1060οθ λλάς,οτ γλωσσος).

3. Koine dhe Panhelenizimi

Megjithatë, nuk mund të theksohet mjaft shpesh se ky identitet nuk është i natyrshëmnë vetvete, por

një ndërtim kulturor. ai ngjashmëri gjuhësore, kulturore dhe fetare të tai e ardhmja

grekët, të cilat tashmë ekzistonin si pasojë e konvergjencës kulturore në My-

Epoka cenane,

9

ishte një shtysë për këtë ndërtim. Në të njëjtën kohë, shpikja

të një identiteti helen që theksonte këto paralele natyrshëm do të minimizonte

dallimet dhe maksimizoni ngjashmëritë.ai përpunon tkapelja përfundimisht çoi në krijimin

e një Koine është një dëshmi e qartë e rëndësisë së gjuhës në etninë greke. Ajo do

prandaj mos të jetë e tepërt për tëshikoni më nga afër këtë proces, dhe siç do të shohim, këtë rrugë

në fund do të na çojë në Aleksandri.

ai finlandezh studiuesi Jaakko Frösén ka sugjeruar se Koine e ka origjinën përmes një

kreolizimi i një pidgin që u përdor si një mjet komunikimi midis hetero-

dialektet gjenetike greke nëshekulli i pestë para Krishtit.

10

ketu eshte,megjithatë, një themelor

ndryshimi midis pidgin dhe koine. Një pidgin lidh një pengesë gjuhësore midis njerëzve duke folur gjuhë krejtësisht të ndryshme. ai gramatikë dhe tai fonologji janë reduktuar

në një minimum absolut. Nëse pidgin bëhet një gjuhë e përhershme, ajo do të ndodhë-

aleat zhvillojnë një gramatikë dhe fonologji të plotë, një proces i njohur si kreolizim.

11

dialektet greke ishin,megjithatë, çdo gjë, por reciprokisht e pakuptueshme në arkaike

dhe epoka klasike. ai gramatikë dhe tai fjalor ishte kryesisht identik dhe jo

Kjo tregon se një grek nga një qytet nuk do ta kuptonte lehtësisht një grek nga një qytet

një qytet tjetër – përkundrazi.

ai Koineizimi është tprandaj përshkruhet më mirë si një konvergjencë graduale e të lidhura

normat gjuhësore drejt një standardi superrajonal të imagjinuar (“nivelimi i dialekteve”).

12

Epoka arkaike, dialektet e folura në Ballkanin jugor dhe në Azinë e Vogël perëndimore

filluan të orientohen drejt njëri-tjetrit.ai koncepti i një helene etjhniciteti

u prezantua dhe një nga shtyllat kryesore të saj ishte realizimi që ndanin helenët

një gjuhë të përbashkët, dmth ata ishin në gjendje të kuptonin njëri-tjetrin edhe nëse ishin të ndryshme

idiomat ishin të ndryshme. Kemi të bëjmë me konceptin of Panhelenizimi. dei- lokale

lidhjet u integruan në një dhe të njëjtin panteon olimpik, dhe himnet e

kultet lokale u formuluan në një formë të re të përbashkët gjuhësore dhe poetike. Siç kam

theksova në studimin tim për gjuhën e Alkmanit

13

, poezi e kompozuar në arkaik

Mosha në thelb ishte formuluar në të njëjtën gjuhë (strukturë e thellë), edhe nëse ajo aktuale

u interpretuan vjersha me dithekse të ndezura (surstruktura e fytyrës). Panhelenizimi ishte

relevante jo vetëm për gjuhën letrare, por edhe për dialektet lokale, që ishin tani

të konceptuara jo si entitete të pavarura, por si njësi epihorike të një tërësie panhelenike.

ai lakonisht, beotian dhe atdialektet heniane nuk ishin më sisteme autonome, por

pjesë të një kolektivi gjuhësor. ai dialektet, wai kishte qenë duke u larguar në errësirë

Moshat, tani filluan të konvergojnë. Që nga Koineizimi ose Panhelenizimi arkaik

në radhë të parë poetike dhe gojore, prirej të shpërfillte dallimet fonetike of dialektet

dhe punoi në strukturën e thellë fonologjike të gjuhës. Në epokën klasike,

me shfaqjen e kulturës së prozës së shkruar, njerëzit filluan të ndërgjegjësohen më shumë

veçoritë dialektore të sipërfaqes (shqiptimi dhe drejtshkrimi), dhe të

Koineizimi mori një drejtim tjetër, siç duket nga fakti se jonik dhe atik

proza ​​u shkrua nga burra që flisnin dialekte të tjera.

epoka helenistike çoi në një intensiteticatjon i Koineizimit. Grekët që vijnë nga

rajone të ndryshme of bota greke u integruan në shoqëri të reja së bashku me

jo-grekë. Një shembull i rëndësishëm është qyteti i Aleksandrisë. Prandaj le të lëvizim tonën

fokusi në kryeqytetin e Egjiptit Ptolemeik.ai jeta e tai qytet nuk është vendosur askund kaq qartë

në skenë si në heokrit, duke shkruar në toborri i Ptolemeut II Filadelfus ca. 275

pes. pjesa më interesante në kontekstin tonë është taiIdili i pesëmbëdhjetë, ku një gjuhësor

dhe vetëdija etnike formulohet duke u shkëputur nga etnia dorike e

Sirakuza nga njëra anë dhe nga etnia egjiptiane nga ana tjetër ai kryesor cpersonazhet eheokritiIdili i pesëmbëdhjetëjanë amvisat e zakonshme Praxinoa

dhe Gorgo, të cilët vendosin të ngjiten në pallatin e Ptolemeut për të parë një festë të Adonisit. Si

sapo dalin në rrugë, takojnë turmën e Aleksandrisë.rruga është një

kaos dhe ndërsa i afrohen pallatit, situata përkeqësohet edhe më shumë.hejduhet te fiksoj

veten deri te porta. Njerëzit po rrahin dhe shkelin këmbët e njëri-tjetrit.

Më në fund ata arrijnë të hyjnë në pallat dhe të shikojnë sixhadet e jashtëzakonshme. Të gjitha

mënyra se si dy gratë kanë biseduar, dhe më në fund një burrë i ndërpret dhe i pyet

ata të mbyllin gojën; ai është i ngopur me theksin e tyre të gjerë (v. 88). Ai përdor të pazakontën

foljeπλατειάσδοισαι, dmth "zgjerimi". Në punën e tijMbi zhanret, Hermogenes com-

mendon seheocritus i referohet tai zakon dorik për të shqiptuar një alfa gjatë gjithë kohës;

i njëjti interpretim jepet edhe në shkollë.

14

këtu nuk mund të ketë dyshim tkapelë

mbajtjen e të gjatë, ku Attic-Jonic dhe Koine patën një të gjatëη, u konsiderua

një nga veçoritë gjuhësore më të shquara në të folurit e një doriani.

Duke komentuar pikërisht këtë pasazh, Jonathan Hall

15

objektet që ruajtja e

e gjatanuk ishte aspak e kufizuar në dorikisht, gjë që është sigurisht e vërtetë që nga të gjitha dialektet

jashtë degës atik-jonike ndante këtë arkaizëm. Ai arrin në përfundimin se grekët

nuk ishin në gjendje të dallonin të folmet e vetme suime dije sepse nuk munden

vëzhgoni rrjetën e ndërlikuar të izoglosave që përbënin dialektologjinë greke

peizazh; ata thjesht e përshkruanin një dialekt si dorik sepse i përkiste një qyteti të të cilit

popullsia ishte dorike sipas një rindërtimi tradicional mitologjik dhe jo

mbi bazën e një analize gjuhësore të së folmes në fjalë. Kritika e tij është se si...

ndonjëherë, krejtësisht e padrejtë. Më kujton Sokratin, i cili pretendon se një tregtar kuajsh e di

asgjë për kuajt vetëm sepse ai nuk mund të bëjënë një kalë scientinë mënyrë të veçantë. Vetëm si një

mund të ketë një qasje praktike ndaj kuajve, në sytë e mi nuk mund të ketë dyshim se një

Greku mesatar ishte në gjendje të dallonte nëse një person vinte, le të themi, nga Sparta apo nga Boeotia nga e tija

vetëm theks. këtu ishte awgamën e vrimave të veçorive diagnostike që e bënë identifikuesinica-

Kjo është e qartë për një grek amtare, edhe nëse ai nuk ishte në gjendje të vizatonte një hartë dialektologjike

të këtyre izoglosave apo edhe të verbalizojë gjykimin e tij intuitiv. Në mënyrë të ngjashme, çdo danez mundet

tregoni nëse një person vjen nga ishujt e Bornholm ose Funen, edhe nëse ai është i përsosur

të pavetëdijshëm për koncepte si palatalizimi ose ndalimi glottal.

4. Dialekti i idilit të Teokritit

idilet e heokritit janë për tai në pjesën më të madhe të shkruar në një lloj dorike vetë, madje

ndonëse ka mbetur çështje debati se për çfarë dorike është. Që kurheokritus

fillimisht vjen nga Sirakuza, është sugjeruar se dialekti i Sirakuzës ishte

modeli i tij kryesor. Megjithatë, idilet dorike paraqesin disa veçori të cilat janë

nuk përputhet me atë që dimë për dialektin sirakuzian, burimet kryesore prej të cilave janë komeditë fragmentare të Epikarmit dhe Sofronit.prandaj, tai

Gjuhëtari holandez Cornelis Ruijgh ka hamendësuar seheokriti u përpoq të imitonte

dialekti i popullsisë së zakonshme të Aleksandrisë.

16

Është e vërtetë se asnjë epigrafik ekzistues

ose burimet papirologjike mbështesin se dorik është folur ndonjëherë në Aleksandri. Megjithatë,

pasi një pjesë e madhe e popullsisë mund të ketë ardhur nga kolonia fqinje e

Cyrene, siç e dimë të paktën në rastin e shquar të Callimachus, Ruijgh konsiderohet

ka shumë të ngjarë që dialekti dorik i Kirenës ishte i përhapur në Aleksandri në shek

epokës së hershme të Ptolemeut.

hus, heokrituska në femëroren e pjesores mbaresën -οισαnë vend të

-ουσα, e cila njihet në të folmet dorike vetëm në cirenasisht. NëDorik i heokritit

idilet, një i rregulltζe Koine zëvendësohet rregullisht ngaσδ. Ruijgh spekulon se ky përemër-

citimi u ruajt në dialektin cirenas.ai mbishkrimet shkruajnëζ, por nuk mund të jetë

përjashtoi që në fakt të shqiptohej [zd]. Ruijgh supozon se nëIdili i pesëmbëdhjetë,

σδshkruhet kur folësi përdor dialektin e Kirenës Aleksandriane, kurse teksti

kaζkur zonjat kthehen në dialektin e tyre sirakuzian. Megjithatë, duke marrë parasysh të paqëndrueshmen

transmetimin eheocritus corpus, është jashtëzakonisht diikult për të nxjerrë përfundime rreth

prania e një speciic shqiptojionimi në një speciic fjalë; papiriunë dhe dorëshkrimet

janë shumë shpesh në mospërputhje. Në papirusin më të vjetër që përmban shembuj të kësaj foneme,

P.Oxy. 2064, nga shekulli i dytë i e.s.,ζështë shkruar në nëntë raste, dhe neind

nuk ka shembuj tëσδ. ai papirus mundkanë qenë anormale, porkorpusi heokrit

tregon një tendencë drejt një sipërfaqeje gjithnjë e më dorike nëparadozë.

Të dyja tiparet njihen nga fragmentet e transmetuara të poetit arkaik Alkman

gjithashtu.

17

Ruijgh e shpjegon këtë marrëveshje duke iu referuar teorisë së Ernst Risch

18

sipas të cilit studiuesit aleksandrianë e kanë ndryshuar tekstin e Alkmanit nëajo

model i dialektit fqinj cirenas, që ishte në sytë e tyre forma ideale

e Dorik. Megjithatë, ky supozim nuk është vetëm i pamundurA prioriqë nga Aleksan-

filologët drian do të denëkanë dalluar lakonishten e vjetër dhe bashkëkohore

cirenas. Ajo është e pavlefshme edhe nga fakti se pjesorja në -οισαështë e zakonshme jo

vetëm në Alkman, por praktikisht në të gjithë poezinë lirike të epokës arkaike dhe klasike.

ai zakonisht dorëshkrimet dhe papiruset e Pindaritkam -οισα, dhe është gjithashtu relativisht i lirë

quent në mbishkrimet arkaike dhe klasike, të cilat sigurisht ishin të lira nga Aleksandrinë

ndryshimet.

19

Që nga digrafi çuditshëmσδnuk dëshmohet në asnjë burim epigrafik

para epokës romake, prania e saj në Alkman, Safo, Alke dheheokriti duhet

shpjegohet nga një konventë e filologëve të Aleksandrisë. Jam i bindur që është

jo si duket, dmth një dëshmi për shqiptimin hipotetik [zd], por unë

nuk do të parashtroj këtu argumentet e mia.

vokalizmi i idilit dorik të heokritit është veçanërisht i ndërlikuar: Si rregull mund të

thonë se e mesme e gjatëç(me origjinë nga zgjatja ose kontraktimi kompensues

tion) është shkruarειnë heocritus siç është në attik-jonike dhe në Koine, wkëtu e dyta -

ari i gjatëō, me të cilin përfaqëson Attic-Jonic dhe Koineου, zakonisht shfaqet siωnë

heokritus. ai dialekti sirakuziankaειdheου, kurse dialekti cirenas kaη

dheω. Me fjale te tjera,Dialekti i heokritit nuk mund të pajtohet me mendjenh ose sirakuzanë

ose cirenas pa zhurmë të mëtejshme. Ruijgh supozon një hyrje të pjesshmeluence nga Koine,

e cila është mjaft e pakënaqshme. Një tjetër studiues holandez, Jelle Abbenes, e ka sugjeruar këtë

shek i heokritithoice e vokalizmit është nëe lulëzuar nga teksti i Alcman.

20

Shembujt e tij nga

Megjithatë, korpusi i Alkmanit është i paplotë, prandaj përfundimet e tij janë të pasakta.

21

Teresa Molinos Tejada, e cila ka shkruar një disertacion të plotë mbi gjuhën e

heocritus, supozon tkapelëIdili i pesëmbëdhjetëfillimisht u kompozua në Sirakuzan.

22

Ajo

e mbështet përfundimin e saj në faktin se rastet e parregulltaουgrumbullohen pikërisht në këtë

idil. fjala "akumulacion" është, duhet të them, një ekzagjerim. ai burimet kryesore të

e gjata dytësoreōgjenden në mbaresat e gjinores njëjës dhe kallëzores

shumësi i 2

nd

deklinsion. ai fragment papirusi më i plotë i taiIdili i pesëmbëdhjetë,

papirusi Antinoë nga ca. 500 e.s., ka njëzet shembuj të gjinisë njëjës dhe

tre shembuj të shumësit kallëzor; përkatësisht tre dhe një nga këto janë shkruar

meου:

-ω-ου-si-ους

PHamb. 201 (shek. 1 i e.s.)111-

POksi. 1618 (shek. V e.s.)--1-

PParVind. (shek. V e.s.)3---

pantallona. (rreth 500 es)17321

Me fjalë të tjera, ideja se disa poezi ose pjesë të poezive imitojnë zakonet e

dialekte të veçanta dorike nuk mund të mbështeten me dëshmi.aiIdili i pesëmbëdhjetëështë

të shkruara as në sirakuzanë e as në ndonjë hipotetik ptolemeik cirenas, por në

një artiUnë Cial bisedore dorike e cila ndërthur veçori gjuhësore nga ditradita e zjarrtë

tions. Sigurisht që mund të duket ironike që njeriu që kritikon Sirakuzanin që bisedon

gratë, flet të njëjtin dialekt dorik si ato: Ai përdor "lat” dorik(δύστανοι,

νάνυτοι) dhe femërorja e pjesores në -οισα(κωτίλλοισαι, πλατειάσδοισαι).

Nga ana tjetër, dialekti nuk shërben si parodi e personave, por jep njëfarë

morali ndaj skenës si i tillë.ai forma gjuhësore dhe metrike shënon tai tekst si një hibrid

të mimës, lirikës dhe eposit. 

5. Paragjykimet gjuhësore në Egjiptin Ptolemaik dhe Romak

Edhe nëse nuk mund ta përdorimIdili i pesëmbëdhjetësi një dëshmi për gjuhën e folur të

rrugët e Aleksandrisë Ptolemeike, është një dokument i rëndësishëm iqëndrimetdrejt

gjuhe. ai qytet me të vërtetë përfytyrohet si një kazan kulturor. rrugët janë të mbushura me njerëz

deri në pikën e shpërthimit me egjiptianët vendas dhe grekët nga pjesë të ndryshme të

botë. Në librin e saj mbi të ashtuquajturat mimikat “urbane” tëheocritus, argumenton Joan Burton

qëSë dyti,e katërmbëdhjetëdheIdilet e pesëmbëdhjetëpërshkruani identitetin e ri kozmopolit

të Aleksandrisë dhe në të njëjtën kohë të kontribuojnë në ndërtimin e atij identiteti.

24

NëIdili i pesëmbëdhjetë, udhëtimi i dy zonjave sirakuziane nga shtëpitë e tyre

nëpër rrugët e mbushura me njerëz drejt pallatit mbretëror simbolizon integrimin e qytetarëve

zens në një identitet të ri urban nën kujdesin e Ptolemeut.ai kulmin e tai poezi,

dhe qëllimi i udhëtimit të tyre, është një festival fetar i sponsorizuar nga Mbretëresha Arsinoë. Eshte

joshëse për të analizuar zhvillimin e poemës në termat e një riti të kalimit:

1) Riti i ndarjes: skena shtëpiake (v. 1-43).

2) Riti i liminalitetit: rrugët e mbushura me njerëz, xhungla urbane (v. 44-77)

3)Riti i grumbullimit: hyrja në pallat dhe Adonisi i Mbretëreshës Arsinoë

kor (v. 78-149).

hrugh këtë rit të kalimit, gratë ndryshojnë identitetin e tyre, nga sicilia.

emigrantë te qytetarët aleksandrinë, nga gunga te kozmopolitët. Sapo ata

hyjnë në pallat, një i huaj i qorton me theksin e tyre të gjerë dorik. Në të tjera

fjalë, identiteti i ri si një kozmopolit aleksandrian kërkonte braktisjen

të dialekteve të vjetra epihorike dhe adoptimi i Koines që në multietnik

mjedisi i Aleksandrisë, lokali i vjetër aie kanë humbur kuptimin e tyre. Praxinoa argumenton

se ato janë gra sirakuziane dhe për rrjedhojë korintas. Për rrjedhojë, ata flasin

Peloponeziane, dhe ajo shton, "Sipas mendimit tim, dorianëve u lejohet të flasin dorikisht” (vv.

92-93Πελοποννασιστ λαλεμες, Δωρίσδειν δ ξεστι, δοκ, τος Δωριέεσσι). Ajo

nuk është gati të heqë dorë ashtu nga ligjërimi i vjetër gjuhësor.ai anackronizmi i

Gjithsesi, identiteti dorik i Praxinoas theksohet nga thirrja e saj në mitik

igurë Bellerophon (v. 91-92ς εδς κα τοτο, Κορίνθιαι εμς νωθεν, ς κα

Βελλεροφν). Për më tepër, Praxinoa është fotografuar, megjithëse me një ndjeshmëri të madhe, si a

amvise qesharake mendjengushtë. Ajo është e paarsyeshme për skllaven e saj Eunoa dhe

neglizhencë ndaj djalit të saj të mitur Zopyrion. Këmbëngulja e saj në dialektin dorik është ende

një shembull tjetër i kokëfortësisë së saj.

Në shoqëritë moderne perëndimore, gratë e shtresës së ulët dhe të mesme në përgjithësi flasin a

variant i cili është më afër standardit sesa varianti i folur nga bashkëmoshatarët e tyre meshkuj,

ndërsa Praxinoa dhe Gorgo gjoja folën për një variant më rajonal.

25

ai dallim  mund të shpjegohet me role të ndryshme gjinore në kohët moderne dhe në antikitet: Kur

Gratë moderne të klasës punëtore flasin një dialekt të klasës së mesme, kjo është një tregues i tyre

ambicie më të larta sociale dhe gjuhësore. Në Aleksandrinë Ptolemaike, me sa duket, ishin gratë

më pak ambicioze, ose të paktën kjo është përshtypja seheokriti dëshiron të na japë.

Praxinoa është gjithashtu një racist. Kur është në rrugë, ajo bërtet (v. 44-50, përkth. Gow

1950):

Qiej, çfarë turme! Si dhe kur do ta kalojmë këtë murtajë?hej jeni

si milingonat – nuk ka asnjë numërim apo numërim të tyre. Na ke bërë shumë të mira

kthehu, Ptolemeu, pasi ati yt ishte në parajsë. Në ditët e sotme nuk ka ruinjë rrëshqet

për ju në rrugë egjiptian-modës dhe ju bën një të keqe - mashtrim ato

dikur luanin pako të pamend, njëra po aq keq sa tjetra me truket e tyre të neveritshme,

një shumë e mallkuar.

Andrew Gow sqaron në komentin e tij, me një keqdashje disi raciste, "Egjipti-

Tianët kishin një traditë të gjatë një reputacion të keq në çështje të tilla.

26

Paragjykimi i padrejtë i Praxinoas

në fakt mund të jetë ndarë nga shumë grekë në Aleksandri. Siç u theksua më herët në

Në këtë artikull, etnia greke në fund të fundit në një masë të madhe u formua në kundërshtim të drejtpërdrejtë

për jo-grekët në koloni.

pyetja e tij është,megjithatë, se si një kualifikohetdo të thotë të jesh grek. Rrjedhshmërinë greqisht ishte

pa dyshim një parakusht. Të mos dije të flasësh greqisht ishte e barabartë me të qenit a

barbare. Herodoti thotë se egjiptianët bënë një dallim të ngjashëm; ata etiketuan

të gjithë ata që nuk e flisnin gjuhën e tyre si “barbarë” (2.158.5βαρβάρους δ πάντας ο

Αγύπτιοι καλέουσι τος μ σφίσι μογλώσσους). Nga ana tjetër, nuk duhet të jetë

një status i pandryshueshëm. Ne kemi parë tashmë se Herodoti i ka nxjerrë Athinasit

nga pellazgët, që flisnin një gjuhë jogreke; pra, një barbar mund të bëhet

një helen në rrethana të caktuara. Dorothyhompsonka treguar se a

politika gjuhësore e synuar u vendos në Egjiptin Ptolemaik dhe Romak.

27

kështu, jo vetëm

ishin grekë dhe persë të përjashtuar nga taksa e obolit, por edhe mësues të greqishtes

përjashtuar për taksën më të rëndë të kripës. Ajo arrin në përfundimin se në Egjipt ata ishin helenët

që kishte mësuar gjuhën greke në gjimnaz; prej këtyre helenëve kufoma e

burokratët dhe oicers u rekrutua. përfundimi i tij është sigurisht jashtëzakonisht tërheqës,

jo vetëm sepse do të mbështeste rëndësinë e gjuhës në etninë greke, por

gjithashtu sepse do ta shfajësonte Egjiptin Ptolemaik nga akuza e të qenit aparteid

shoqërinë. supozimi ai është,megjithatë, çdo gjë përveçse e sigurt. Herbert Youtie ka argumentuar

se shkrim-leximi nuk kërkohej nga një person që mbante një post më të lartë administrativ.

28

Aktiv

nga ana tjetër, shkathtësia në greqisht nuk është e njëjtë me të qenit able ta lexojmë dhe ta shkruajmëlu-

plotësisht. Gjithsesi, sasia e konsiderueshme e dokumenteve në greqisht flet vetë. Madje

megjithëse shumica e popullsisë në Egjiptin e Sipërm mbeti egjiptian-folës, gjuha greke fitoi gjithnjë e më shumë rëndësi përgjatë antikitetit, ndërsa

Demotic pësoi një humbje graduale of domain.

Një dygjuhësi e përhapur do të shfaqej në dy mënyra: ndërhyrje egjiptiane në greqisht

dhe ndërhyrja greke në egjiptian. ai ndërhyrja greke në egjiptian është minimale në

dokumentet demografike, por në gjuhën kopte është mjaft mbresëlënëse. Jo vetem

është alfabeti grek (me disa shtesa), por ka edhe një sasi të konsiderueshme të

Fjalë huazimi greke. kapelë tkëto huazime nuk mësohen, por pjesë të gjuhës bisedore

mund të demonstrohet me dy shembuj: 1) greqishtdetiu huazua në Koptisht

sitalassa, por më pas, aspirata u konceptua si denëite artikull,t+ një

fillestareh; në përputhje me rrethanat, indenëshkruhet forma itehalassa.

29

Ndarje të tilla fjalësh të rreme

janë të zakonshme në historinë e gjuhës, por është në të njëjtën kohë një provë e qartë

të faktit se huazimet e greqishtes nuk i përkisnin shtresës së ditur dhe të ditur

të gjuhës.talassaduhet të jetë bërë pjesë përbërëse e gjuhës së folur

përpara se të analizohej sihalassa. 2) Është mjaft e habitshme që Kopti ka huazuar a

sasi e madhe lidhëzash dhe grimcash të zakonshme greke si p.shalla,gar,de,kan,

jashtë,hina,hosdhe shumë të tjera. Për më tepër, në përkthimet kopte të Re

Testament, këto lidhëza përdoren jo vetëm aty ku gjenden në greqisht

origjinale. hej përdoren edhe si përkthime të otlidhëzat e saj greke.allapërkthen

jo vetemλλά, por gjithashtuδέdhedhe;garkorrespondon jo vetëm meγάρ, por herë pas here

gjithashtu teτι, etj. Me fjalë të tjera, grimcat greke nuk ishin vetëm mbetje nga

përkthimi, por edhe pjesë e gjuhës kopte.

ai ndërhyrja egjiptiane në greqisht ështëmë e vështirë për t'u zbuluar.ai papiruset dokumentare të

Egjipti tregon disa devijime drejtshkrimore nga norma e Koines. Shpeshherë

ndalesa pa zë π,τ,κshkruhen në vend të ndalesave me zëβ,δ,γdheanasjelltas. Françesku

Gignac ia atribuon këtë luktuacion një nënshtrese koptike.

30

Në koptike dallimi

midis ndalesave me zë dhe pa zë është fonologjikisht i parëndësishëm (si në gjuhën moderne daneze,

ku opozitafq,t,k~b,d,gështë çështje aspirate, jo zëri). Ne tjetren

dore, siç thekson Sven-Tage Teodorsson, shumica e devijimeve drejtshkrimore janë në

në përputhje me zhvillimin e përgjithshëm të gjuhës greke; pasiguria në

përfaqësimi i ndalesave të shprehura dhe pa zë mund të jetë po aq pasojë e

riorganizimi i sistemit fonologjik grek, sipas të cilit zëri ndalet

po zhvilloheshin në fërkime, dmth [β], [ð], [γ].

31

ai substrat tu prezantua historia

në shekullin e 19-të nga studiuesi italian Graziadio Isaia Ascoli

32

, i cili ia atribuoi

veçoritë e didialekte të zjarrta romantike deri në inluence e paralatines, primar-

ily kelt, gjuhët. Prandaj, frëngjishtja [y] për latinishtenūdyshohet se është shkaktuar nga

një zakon shqiptimi i galëve të lashtë.

33

Edhe pse është e pakontestueshme kjo nuk mund të mësojë kurrë të flasë një gjuhë të huaj pa theks, është e diskutueshme nëse

Një mungesë e tillë kompetencash do të ishte e trashëgueshme si çështje e natyrshme. Ne ende nuk kemi

la çështjen e këtij neni, ndërvarësinë e gjuhës dhe racës:ai

teoria e nënshtresës supozon, haptazi ose në heshtje, se gjuha është pasojë e racës;

për disa arsye, "raca" kelt ose egjiptiane nuk mund të shqiptojë një zanore të afërt

ose një ndalesë e zëshme siç duhet, dhe ky defekt mbetet edhe pasi janë bërëluent

në gjuhët e tyre të reja.

Nga ana tjetër, nuk duhet të shpërfillet rëndësia e gjuhës si shënues

të identitetit. Kur flet një gjuhë të dytë, sigurisht që bën gabime; e pasakte -

fjalët e shqiptimit tim në anglisht nuk janë një zgjedhje e qëllimshme, por një zgjedhje e pashmangshme

gjendje. Megjithatë, për t'u bërë standard në një komunitet gjuhësor, devijime të tilla

duhet të jenë bërë shënues të një identiteti të dëshirueshëm.

34

këtu nuk mund të ketë dyshim tkapelë

personat që shkruan papiruset greke që synonin një Koine të saktë. Në fakt,

gabimet drejtshkrimore janë një tregues i një kompetence të lartë në greqisht dhe jo të op-

posite: hej demonstroj tkapelë që shkrimtarët nuk e kanë mësuarformulat përmendësh, por

zotëronte gjuhën me gojë; ata nuk e kanë mësuar greqishten vetëm për qëllime shkrimi, por

duhet ta kenë praktikuar atë në jetën e tyre të përditshme. Prandaj prirem të pajtohem me Teodorsson,

i cili devijimet drejtshkrimore ia atribuon një zhvillimi të brendshëm grek, origjinë-

ing në papafingo klasike; egjiptianët që identifikojnëied wajo mori Koine greke

shprehitë thelbësore të të folurit të grekëve etnikë gjithashtu.

6. Përfundim

Gjuha dhe raca janë të dyja ndërtime kulturore.hej janë shprehje e përpjekjes së njeriut

për të organizuar botën rreth tij në një mënyrë kuptimplote.kështu, nëse vendosimh se a

Lakonishtja dhe një argjivë flasin dorikisht, është e barabartë me të thënë se janë orientuar

veten në të njëjtin drejtim përmes historisë së dialekteve.hejkanë ndarë

një identitet të paktën periodikisht. Kur dialektet lokale zëvendësohen me Koine, nuk është kështu

thjesht një mënyrë praktike për të kapërcyer një pengesë gjuhësore, por simptomë e një identiteti të ri,

dhe jo vetëm një simptomë, por edhe një kontribut më i fuqishëm në atë identitet. Në

Epoka klasike, etnike e brendshme greke ailiacioni u formulua mitologjikisht në terma

të gjenealogjisë dhe të shprehur gjuhësisht nëpërmjet disjellje të zjarrta of fjalim, rajonal

dialektet. Në epokën helenistike, identiteti grek ishtepara së gjithash një çështje epayeia, te

të cilat Muzeu dhe Gjimnazi i Aleksandrisë ishin kontribute të paçmueshme.

ai i përjetshëm dhe superrajonal Koine ishte tai mjet natyror i kësaj helene të përbashkët dentiteti. Është shenjënuk është se dshfaqja e dialekteve epihorike të folura përkon

me një interes në rritje për literaturën e transmetuar në ato dialekte (Alcman, Sappho,

Alcaeus) dhe ndërtimi i një dialekti të ri letrar pseudo-folës dorik. Eshte

jo rastësisht ky interes antikuar në dialektet e vjetra përqendrohet pikërisht në

Aleksandria Ptolemaike, ku mjedisi kozmopolit privoi linguistikën klasike

identitetet e kuptimit të tyre.heokritiIdili i pesëmbëdhjetëdëshmon për atë zhvillim-

ment si në formën e tij gjuhësore ashtu edhe në ligjërimin e tij.

Referencat

Abbenes, JGJ 1996 “he Doric of heocritus: a

gjuha letrare” në: A. Harder, RF Regtuit &

GC Wakker (red.)heokritusGroningen: Egbert

Forsten, 1-17.

Ascoli, GI 1881 “Una lettera glottologica”Rivista

di Alogia classica10, 1-79 (fragment gjerman në

R. Kontzi (red.)Nënshtresa dhe mbishtresa në den

romanischen Sprachen(Wege der Forschung 165)

Darmstadt: Wissenschaftliche Buchgesellschaft

1982, 29-54).

Brixhe, C. 1999 “Un “nouveau” champ de la dialec-

tologie grecque: le macédonien” në: AC Cassio

(ed.)Katà diálektonNapoli: Istituto Universitario

Orientale di Napoli, 41-71.

Bubeník, V. 1989Greqia helenistike dhe romake si

një fushë sociolinguistikeAmsterdam-Philadelphia:

John Benjamins.

Bubeník, V. 1993 “Dialekt contact and koineiza-

tion: rasti i greqishtes helenistike”Ndërkombëtare

Revista e Sociologjisë së Gjuhës99, 9-23.

Burton, JB 1995Mimat urbane të heokritit: mobil-

iteti, gjinia dhe patronazhiBerkeley Londër:

Shtypi i Universitetit të Kalifornisë.

Cavalli-Sforza, LL 2000Gjenet, popujt dhe gjuhët

Nju Jork: North Point Press.

Dita, JV 2001Origjina indo-evropiane: ai

Dëshmi antropologjikeWashington DC:ai

Instituti për Studimin e Njeriut.

Eckert, P & McConnell-Ginett, S. 2003Gjuhe

dhe GjiniaKembrixh: Universiteti i Kembrixhit

Shtypni.

Finkelberg, M. 2005grekët dhe paragrekët

Kembrixh: Cambridge University Press.

Frösén, J. 1974Prolegomena për një studim të greqishtes

gjuhë në shekujt e parë pas KrishtitHelsinki.

Gignac, FT 1970 “shqiptimi ai i greqishtes ndalon

në papirus”Transaksionet dhe Procedurat e

Shoqata Filologjike Amerikane101, 185-202.

Gow, ASF 1950heokritusKembrixh: Kembrixh

University Press.

Hall, JM 1997Identiteti etnik në antikitetin grek

Kembrixh: Cambridge University Press.

Hall, JM 2002helenizmi. Midis përkatësisë etnike dhe

KulturaÇikago / Londër:ai Universiteti i

Shtypi i Çikagos.

Hinge, G. 2005 “Herodot zur skythischen Sprache”

Glotta81, 86-115.

Hinge, G. 2006Die Sprache Alkmans: Textgeschichte

und Sprachgeschichte(Serta Graeca 24)

Wiesbaden: Dr. Ludwig Reichert Verlag.

Hinge, G. 2009 “Personi Cultic and the Transmission

i Partheneioneve” në: J. Jensen, G. Hinge, P.

Schultz & B. Wickkiser,Aspekte të greqishtes së lashtë

Kult(Studimet e Aarhusit në Antikitetin Mesdhetar

8) Aarhus: Aarhus University Press, 213-34.

Hunter, RL 1996heokriti dhe tai Arkeologjia e

Poezia grekeKembrixh: Universiteti i Kembrixhit

Shtypni.

Kapetanopoulos, E. 1999 “Alexander'spatrius sermonë

çështja Philotas”ai bota e lashtë30, 117-28.

Molinos Tejada, T. 1990Los dorismos del Corpus bu-

colicorumAmsterdam: Adolf M. Hakkert.

Mufwene, SS 2008Evolucioni i gjuhës: Kontakti,

Konkurrenca dhe ndryshimiLondër-Nju Jork:

Vazhdimësia.

O'Neil, JL 2006 “Format dorike në gjuhën maqedonase-

shkrime”Glotta82, 192-209.

Faqe, DL 1962Poetae melici GraeciOxford: ai

Clarendon Press.

Panayotou, A. 2007 “he pozicioni i tai maqedonas

dialekt” në: A.-F. Christidis (ed.):Një Histori

të greqishtes së lashtë: Nga fillimet deri në fund

AntikitetiKembrixh: Universiteti i Kembrixhit

Shtypi, 433-44.

Rahlfs, A. 1900 "θαλαccαim Koptischen”Zeitschrift

für ägyptische Sprache und Altertumskunde38,

152-3.

Teokriti dhe identiteti koine i Egjiptit Ptolemaik79

Risch, E. 1954 "Die Sprache Alkmans"Muzeu

Helveticum11, 20-37.

Ruijgh, CJ 1984 “Le dorien dehéocrite: dialekt

cyrénien d'Alexandrie et d'Égypte"Mnemosine

37, 56-88.

Teodorsson, S.-T. 1977ai fqhonologjia e

Koine PtolemaikeGöteborg: Acta Universitatis

Gothoburgensis.

homason, SG 2001Kontakti i gjuhës. Një

PrezantimiEdinburgh: Universiteti i Edinburgut

Shtypni.

hompson, DJ 1992 “Gjuha dhe shkrim-leximi dhe

Egjipti i hershëm helenistik” në: P. Bilde, T. Engberg-

Pedersen, L. Hannestad & J. Zahle (red.)

Përkatësia etnike në Egjiptin helenistikAarhus: Aarhus uni-

versity Press, 39-52.

hompson, DJ 1994 “Literacy and power in

Egjipti Ptolemaik” në: AK Bowman & G. Woolf

(eds.),Shkrim-leximi dhe fuqia në botën e lashtë

Kembrixh: Cambridge University Press, 67-83.

Wachter, R. 2001Mbishkrime të vazove greke jo papafingo

Oxford: Oxford University Press.

Willi, A. 2003ai Gjuhët e AristopithanesOksford:

Shtypi i Universitetit të Oksfordit

Youtie, HC 1971 "γράμματος: një aspekt i greqishtes

shoqëria në Egjipt”Studimet e Harvardit në Klasike

Filologji75, 161-76

 

 

No comments:

Post a Comment